maandag, maart 27, 2006

Oorlog

Ik bezocht dit weekend het museum van de Grote Patriottische Oorlog. Het is geheel gewijd aan de Tweede Wereldoorlog die dit land teisterde als geen ander. Een op de zes Oekraïners stierf (in Duitsland was het 1 op 15, in Frankrijk 1 op 77 mensen). Dit komt neer op 5,3 miljoen mensen waarvan 2,3 miljoen joden. Voor zover ik het kan beoordelen eert het museum van de Grote Patriottische Oorlog met name soldaten. Wat het museum laat zien over de slachtoffers onder joden en burgers is mij niet helemaal duidelijk want tekst en uitleg wordt uitsluitend in het Russisch of Oekraïens gegeven. Je ziet honderden portretten van jonge jongens in uniform, hun briefkaarten vanaf het front, hun petjes, sigarettenkokers en hun roestige oorlogstuig. Alles ligt achter opgepoetst glas in sombere marmeren zalen.

Eén zaal is gewijd aan concentratiekampen. Ongeveer één miljoen Oekraïners stierf daar. (De andere 4 miljoen werd door de Duitsers naar de rand van hun dorp of stad gejaagd en geëxecuteerd in het bos of een ravijn.) In een uithoek van deze zaal ligt in een enkele vitrine een vrij onopvallend witgeel hoopje. Bij nadere inspectie blijkt dit een paar dameshandschoentjes te zijn. Ze zijn gemaakt van mensenhuid, meer weet ik niet. Met name het drukknoopje vervult mij die vreemde mix van afschuw, walging en fascinatie. Wie heeft dit bedacht en wie o wie heeft deze handschoenen gedragen?



Bovenop het museum staat een immens beeld: Moeder Moederland. Ze wordt ook wel ‘tinnen tieten’ genoemd, torent hoog boven Kiev uit en is vanaf veel plekken in de stad te zien. Buiten heb je uitzicht over eindeloze flatwijken aan de overkant van de Dnjepr-rivier. Door luidsprekers rondom het monument schalt galmende patriottische muziek, ik wou dat ik geluid kon laten horen via deze blog maar dat lukt helaas niet.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Netherlands License.