maandag, april 10, 2006

Tina (2)

De songtekst Russian Guy die ik schreef voor de Oekraïense songfestivalzangeres Tina Karol werd goedgekeurd. Wel moest ik eerst nog met De Ster, haar manager en mijn leraar Russisch samenkomen in de geblindeerde Lexus die dit keer werd dubbelgeparkeerd voor mijn appartementengebouw. Tina wilde dat ik de tekst met haar doornam. Ik kreeg wat reprimandes vanwege het te grote woordenaantal, ze wilde liever All the guys he’s the best, zingen in plaats van Of all the guys he’s the best. Ik moest lullen als brugman om duidelijk te maken dat zoiets grammaticaal niet in orde was.

Ook mocht het zinnetje He reads Tolstoy, he’s so refined, niet. Dat hoorde niet in een popsong, aldus Tina. Ik probeerde nog “Maar het is een grapje.” Nee, ging het ferm, het mocht echt niet. Dus nu is het: He’s so romantic, he’s one of a kind, geworden. Helaas! Als alternatief had ik nog He dances at the Bolshoi, he’s so refined maar bedacht me bijtijds. Ook dit zou de censuur van de Tina Karol BV waarschijnlijk niet passeren.

Daar zat ik dan, in een geblindeerde Amerikaanse slee voor mijn huis met samengeknepen keel mijn eigen songtekst voor te zingen opdat de blonde zangeres kon horen waar de nadruk lag. Ze zong het fantastisch na maar liet wel telkens lidwoorden weg. Die vond ze maar overbodig klinken, het Russisch kent immers geen lidwoorden. Morgenmiddag als Russian Guy wordt opgenomen moet ik mee de studio in als tekst- en uitspraakcoach.

Een fragment:

Americans and ooh
Italians and ooh
Brazilians but
No one like my Russian guy

Feelings I just can’t deny
No one like my Russian guy

These Italians, dress so well
their perfume: what a smell, ooh!
And Americans drive big cars
but my Russian, he shows me the stars.


Het apartementengebouw

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Netherlands License.