maandag, april 03, 2006

Tina

Dankzij de connecties van mijn leraar Russisch, die ook Engelse les geeft aan een aantal ambitieuze mensen uit de Oekraïense showbizzwereld, heb ik mijn eerste lokale opdracht binnengehaald. Ik mag een Engelstalige songtekst gaan schrijven voor de Oekraïense zangeres Tina Karol. Zij gaat haar land vertegenwoordigen bij het aanstaande Eurovisie songfestival.

De vrouwelijk manager van Tina Karol heeft de langste aanplakwimpers die ik ooit zag en rijdt in een peperdure Lexus rond. Zo’n benzineslurper met asociale bullbar, kalfslederen bekleding en een dashboard dat doet denken aan de cockpit van de Starship Enterprise. Gisternacht, om half één zat ik voor een Kievse nachtclub aan boord van dit ruimteschip, om als een soort maffiafiguur overleg te plegen over mijn opdracht en de internationale ambities van de ‘Tina Karol BV’. Een aardige kennis van de artieste had al een poging gewaagd en een paar van haar Russische songteksten naar het Engels vertaald maar deze barsten volgens de manager van de clichés: Come feel my love, open your heart, show me your love, know what you start. Op die fiets.

Inmiddels heb ik de cd van de eurovisie deelneemster thuis liggen en zoek nu naarstig naar inspiratie voor een nieuwe tekst voor het upbeat nummer Russian Boy. Het nummer klinkt als een mix tussen Shakira, Christina Aguilera en Pink, met soms een snufje (aaargh) Celine Dion. Karol heeft wel internationale allure met haar blonde barbiekrullen, een dijk van een stem en arrangementen zo glad als het buikspek dat Oekraïners zo graag op brood eten.

In een lokaal blad las ik toevallig vorige week nog een smeuïg feit over Tina Karol. Ze begon haar carrière ooit als Tanya Liberman en won een groot aantal prijzen met liedjes in het Hebreeuws en Jiddisch op allerlei Israëlische en Joodse festivals. Oekraïne lijdt blijkbaar nog altijd aan een significante dosis antisemitisme. Al op de middelbare school voelde Karol annex Liberman zich gediscrimineerd. Aldus de zangeres in een interview: “It [de naamsverandering] was part of the agreement with the producers, but, to be honest, I am glad I changed my name: I felt like my name hindered me all my life.”

Broodje buikspek

4 Comments:

At 9:05 p.m., Anonymous Anoniem said...

Maak je het songfestivallied? Dan stuur ik meteen een verslaggever op je af...

 
At 11:08 p.m., Blogger Tonkinson said...

Nee, het wordt een nummer op haar nieuwe Engelstalige cd, waarmee Karol BV na het songfestival de internationale markt wil gaan bestormen...

 
At 8:51 a.m., Anonymous Anoniem said...

oké, dan stellen we dat interview nog heel even uit...

 
At 9:46 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 

Een reactie posten

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Netherlands License.