donderdag, mei 25, 2006

Kvas

Het is inmiddels alweer voorbij maar het was de eerste helft van deze week ongelooflijk warm in Kiev. Even kreeg ik een glimp te zien van wat me deze zomer te wachten staat: zeer bloot geklede vrouwen en rijen mensen voor tankwagens met Kvas. Kvas is een drankje dat ik nog kende van de Russin Tanya waarmee ik in de VS bevriend was. Ze vulde zomers grote glazen potten met oud brood en water en dit liet vervolgens net zo lang staan tot het zuur werd. Ze vond het heerlijk en dwong me een glas van het spul te drinken. Ik vond het smerig maar Oekraïners en Russen zijn dol op Kvas, dat al gedronken werd door de Kiev Rus, de mensen die zich in de 11e eeuw in Kiev tot het Orthodox Christendom bekeerden en daarmee de bakermat vestigden voor de Russische cultuur.



In Nederland hebben we de ijscoman met z’n kar maar daar staan mensen niet voor in de rij zoals ik ze hier bij de geel met blauwe Kvaskarren zie staan. Sommigen bestellen een halve liter, anderen een fles, ik probeer 2 deciliter, even kijken of ik het nog steeds zo vies vind. De mevrouw van de tankwagen spuit een plastic bekertje vol met koel, schuimend vocht, de kleur van ijsthee maar dan troebeler. Echte kvas wordt gemaakt van mout, roggemeel en kokend water. Het goedje smaakt zurig, wel verfrissend maar het bruine drabje onderop het glas laat ik toch maar liggen.

3 Comments:

At 8:39 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hallo Florence,

Colette zei mij dat ik je via Google kon vinden. En zo waar. Ik wil graag foto's van je appartement zien!! Hoe gaat het met je Russisch. Ik vond het zo erg. Liefs, Bernadette, de zus van Colette, de schoonzus van Peter.

 
At 12:39 a.m., Blogger Tonkinson said...

Hee Bernadette,
Ik stuur foto's, mail me even (via m'n site of Colette) dan krijg je ze en dan vertel ik je ook hoeveel Russisch ik al spreek ;-). Hoe is het met le bébé?
Florence

 
At 5:56 p.m., Anonymous Anoniem said...

Florence,

Echt een geweldig weblog zeg! Ben via Liesbeth op je site beland. Heb je ooit eens een keer gezien in een cafe toen je met Astrid aan het overleggen was over jullie mogelijke boekje. In ieder geval: vind het ontzettend leuk en herkenbaar wat je allemaal schrijft. Krijg weer helemaal heimwee. Enne: ik vind kvas wel erg lekker. Gewoon doordrinken!

Veel plezier nog daar.

Odette.

ps: leestip: Moskou op sterk water van yerofeev.

 

Een reactie posten

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Netherlands License.