donderdag, juli 19, 2007

Boeven in de nacht

Ik logeer in dorp L. op zo'n 200 kilometer van Kiev. Het is hier warm. Verschrikkelijk warm, wel 40 graden. De eerste twee nachten sliep ik in een oud boerenhuis met lemen wanden. Overdag was mijn gastvrouw weg en werkte ik aan een houten tafel in de schaduw van een walnotenboom of, tussen twaalf en vier uur 's middags, binnenshuis, waar de dikke muren en de lemen vloer de temperatuur draaglijk hielden.

Sinds gisteravond logeer ik bij goede vrienden, een familie van vier. Hun huis is nieuw dus slecht bestand tegen de hitte van de Oekraiense zomer. Ze koken in de schuur en ze eten pas om 11 uur 's avonds, als het donker is en de temperatuur zakt naar een graad of 25. Vannacht was een onrustige nacht. Ik sliep op een ongemakkelijke slaapbank met een ravijn in het midden en kon niet kiezen aan welke kant daarvan ik wilde blijven liggen. Ik had geen nette nachtjapon bij me, slechts een oud t-shirt om in te slapen, en omdat ik de kamer deelde met de 21-jarige dochter des huizes, en de deur naar de gang openbleef vanwege de hitte, moest ik mij, ondanks de hitte maar uit fatsoen, toch gedeeltelijk bedekken met het te dikke laken, een soort dekbedhoes.

Midden in de nacht hoorde ik iemand op de deur bonzen. Mijn gastheer deed open en daarna hoorde ik een hoop gestommel en het nodige ijsberen op de houten vloer. Vanochtend bleek dit veel meer te zijn dan een onrustige, veel te hete nacht. De buurman was overvallen in zijn huis en kwam de politie bellen.

De buurman importeert landbouwwerktuig uit Duitsland en verkoopt dat in de omgeving. Vier boeven met bivakmutsen hadden het echtpaar onder bedreiging van pistolen uit bed gehaald. De buurman had een paar klappen gekregen maar op de een of andere manier toch de vier kerels weten te overtuigen dat hij die nieuwe tractor nog niet had verkocht en dus geen geld in huis had. De boeven geloofden dit en namen toen voor de vorm maar alle mobiele telefoons mee.

Is dit normaal hier? vroeg ik mijn gastgezin. "Tien jaar geleden wel maar inmiddels niet meer." De man had het ook een beetje aan zichzelf te wijten. Vanwege de hitte had hij vannacht de keukendeur open laten staan. En tijdens een avondje drinken en kaarten had hij zeer waarschijnlijk zijn mond voorbij gepraat over zijn zaken met Duitse landbouwmachines. Berichten over succesvol ondernemerschap gaan als een lopend vuurtje door deze straatarme omgeving. "Maar," verzekerde mijn gastvrouw mij, "nu haalt hij zijn rijke vrienden uit Kiev naar het dorp, want die zullen de overvallers wel vinden en een lesje leren." De politie werd ook gebeld maar veel vertrouwen in hun hulp is er niet.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Netherlands License.